Verantwoording: Between The Lines (conceptidee) (2de jaar journalistiek)

Verantwoording: Between The Lines (conceptidee) (2de jaar journalistiek)

In deze rubriek ligt ik de totstandkoming van een journalistiek artikel toe om meer inzicht bieden in mijn keuzes tijdens het productieproces en mijn leermomenten als (student-)journalist. Deze verantwoording gaat over de longread ‘Zes manieren om er te komen, als muziek maken je droom is.’

Totstandkoming

Dit conceptidee heb ik samen met Maartje Groenen uitgewerkt. Tijdens project Onderzoeksredactie merkten we dat we heel prettig kunnen samenwerken. Toen Vrije Ruimte ter sprake kwam, bleek dat we elkaar hiermee goed konden helpen.

De schets van het concept die ik toen in mijn hoofd had, hebben we vervolgens samen op papier gezet. Dankzij de samenwerking is het echt beter geworden. Maartje kan heel realistisch naar zaken kijken en ziet mogelijkheden goed voor zich.

Idee

Het idee ontstond vanuit mijn behoefte aan gedetailleerde anekdotes over bekende liedjes. Bepaalde verhalen over het tot stand komen van liedjes vind ik prachtig en blijven me op een of andere manier altijd bij. Wist je bijvoorbeeld dat tijdens het componeren van Under Pressure, van Queen & David Bowie, bassist John Deacon dat geniale basloopje was vergeten nadat hij met de hele band pizza was gaan eten? Vervolgens moesten ze bijna opnieuw beginnen om het loopje terug te halen, wat gelukkig lukte. Dat zijn prachtige verhalen en internet biedt betere mogelijkheden tot het consumeren daarvan dan een traditioneel en veel statischer medium, zoals tv. Dit concept kan allerlei soorten verhalen toegankelijk maken, ook zeker poëtisch diepere versies.

Uitwerking

Muziekspelers als Soundcloud en Spotify hebben een gebruiksvriendelijke interface. Door iets te maken wat daar op lijkt, voelt de consument zich eerder op zijn gemak met het gebruiken ervan. En het is logisch dat als je een verhaal over de muziek vertelt, je de muziek op een bepaalde manier zichtbaar moet maken, zodat de luisteraar/lezer zichzelf interactief makkelijk wegwijs kan maken. Daarom lijkt het ons een goed idee de interface zo te maken.

Vervolg

Maartje en ik hebben André Dodde om advies gevraagd. Hij zag meteen mogelijkheden voor wat in theorie zou kunnen met het concept bij een blad als Musicmaker. Daarom hebben we gericht doorgevraagd en hebben het meer op een blad als Musicmaker toegespitst. Vervolgens hebben we ook advies gevraagd aan Bas van Duren, hoofdredacteur van het ‘meer digitale’ 3voor12. Het leek ons goed naar zijn visie te vragen op het gebied van uitvoering van de journalistieke kant en de verschijningsvorm op internet. Ook dat heeft geholpen.

Het meest tevreden ben ik over:

• Kiezen: het bedenken vanuit een eigen behoefte of passie maakt een productidee altijd leuker. Maar nog leuker is het als het idee met een goede samenwerking een concrete vorm kan krijgen. Het idee is blijkbaar zo gek nog niet…
Samenwerking: door het idee samen met Maartje uit te werken is het beter uitgedacht. We hebben elkaar inhoudelijk aangevuld, maar het is ook goed geweest vanwege de enthousiaste manier waarop we elkaar aanvullen. We voelen allebei passie voor het idee.

Leermomenten:

Planning: Wanneer we het idee eerder zouden hebben uitgewerkt, zouden we meer tijd hebben gehad bronnen te benaderen en het advies verder uit te werken.