Entertainment voor iedereen (2de jaar journalistiek)

Entertainment voor iedereen (2de jaar journalistiek)

Bekende dj’s: het zijn er een hoop en steeds jonger breken ze door. Dat ziet ook de doorgewinterde Westlandse dj Harold Zwaartman (47). Vanavond treedt hij op in Kwintsheul en Naaldwijk, waar hij laat zien dat het vak geen makkie is. ‘Het is ontzettend hard werken.’

Sinds talenten steeds jonger en vaker dj kunnen worden, ligt het vak onder een vergrootglas. Zo heeft de 16-jarige Westlander Bryan du Chatenier vorig jaar nog een contract getekend bij het prestigieuze platenlabel Temazo Music Group en wordt Amstelvener Martin Garrix (20) zelfs tot een van de beste dj’s ter wereld gerekend. Is het dan zo makkelijk om groot te worden als diskjockey? Harold Zwaartman, beter bekend als DJ Zwaardski, zegt van niet. Hij wil laten zien dat het wel degelijk een serieus beroep is.

Als co-producer stond Zwaartman in 1990 vijf weken in de Top 40 met het nummer ‘Get on up and dance’. Als DJ Zwaardski scoorde hij hits met ‘Tomatenplukkers’ en ‘Paprika.’ Het heeft hem tot een bekende verschijning gemaakt in het Westland, waar hij in de jaren ’90 ook een eigen radioprogramma presenteerde voor de Westlandse Omroep Stichting (WOS). Nog steeds volgt Zwaartman de ontwikkelingen in dj-land op de voet. Sinds enkele jaren runt hij naast een dj-boekingsbureau ook een dj-opleiding in ‘s-Gravenzande.

Privéjets

Zwaartman begrijpt wel waarom het dj-schap populair is. ,,Jongeren zien wereldberoemde dj’s uit privéjets stappen en een show geven voor duizenden mensen. Ze denken: dat wil ik ook en dat is logisch. Daarnaast wordt het met de apparatuur van tegenwoordig steeds makkelijker om muziek te draaien. In de tijd dat ik begon, ging ik nog met een koffer platenzaken af. Dj’s van mijn generatie moesten nog met vinyl leren werken. Ik was middagen lang op zoek naar geschikte singletjes om te draaien. Zo bleef ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de Top 40, terwijl je dat nu allemaal van achter je computer kan doen.’’

Daar komt bij dat de apparatuur helemaal niet duur hoeft te zijn, legt de Westlander uit. ,,Jonge dj’s kunnen voor minder dan 200 euro een draaitafel aanschaffen en meteen beginnen. Doordat het zo toegankelijk is, lijkt het vak makkelijker, maar om door te breken moet het hele plaatje kloppen, want de persoonlijkheid van een dj is essentieel.” Vervolgens moet je flink kunnen doorwerken, vertelt de dj. ,,Hou maar eens vol twee keer per dag een set te draaien, dag in, dag uit. Een beroemde dj worden en blijven is daarom maar voor heel weinig mensen weggelegd. Jongens die vol enthousiasme bij een grote platenmaatschappij beginnen, komen er al snel achter hoe hard ze moeten werken. Aan een contract vastzitten kan dus een risico zijn. Het belangrijkste is niet geld verdienen, maar het naar je zin hebben. Anders hou je het niet vol, of je nou beroemd bent of niet.’’

Verschil

Na 32 jaar kan Zwaartman het zelf niet laten zo nu en dan nog een avond op het podium te staan. We verplaatsen daarom het interview naar de sporthal van sportvereniging Quintus, waar hij vanavond optreedt met zijn goede vrienden DJ Bombastic en DJ Emiel. Het is dé plek waar jongeren vanaf 18 jaar feestend aan hun weekend beginnen. De drie dj’s wisselen elkaar om het uur af. Zwaartman heeft het stokje net overgedragen aan Emiel en de volgende bestemming is het grand café Arida in Naaldwijk, waar de plaatselijke sigarenverkoper zijn 50ste verjaardag viert en Bombastic dit uur optreedt. ,,Groter kan het verschil bijna niet zijn.’’ benadrukt Zwaartman.

Eenmaal in Naaldwijk parkeert hij zijn auto en loopt naar de ingang van het warm verlichte café. Buiten groeten oude bekenden hem met een typisch Westlands ‘môhn’ en maken even een praatje. Binnen heeft de charmante Bombastic de meeste vrouwen flink aan het dansen gekregen met een reeks geremixte soulklassiekers en zijn spontane glimlach. De sfeer is goed; een gespreid bedje voor Zwaartman. Eenmaal binnen laat hij zien hoe de draaitafel in elkaar zit. ,,Met één usb-stick vol muziek en een draaitafel waarop je het volume en het tempo kan regelen, ben je er eigenlijk al,” zegt hij zelfverzekerd. Met de koptelefoon beluistert hij het komende nummer en met de schuiven regelt hij het volume. Het typische ‘scratchen’ kan hij met de draaischijven doen, alsof er een ouderwetse plaat op ligt. ,,Het is gewoon ontzettend leuk,’’ zegt hij enthousiast, nadat hij Bombastic met een broederlijke handdruk heeft afgelost.

Gouden regel

Hoe verschillend de mensen ook zijn, één ding is duidelijk: een goede dj moet iedereen kunnen entertainen. Het is de gouden regel binnen het vak en het kan ook voor de dj de avond maken of breken. ,,Ik heb ook wel eens een rotavond gehad hoor, dat het gewoon niet lukte,” erkent Zwaartman openlijk. ,,Maar daar word je alleen maar beter van. Het belangrijkste is dat je weet wat het publiek wil horen. Mijn cursisten moeten daarom alle veertig titels uit de Top 40 kennen. De mensen in de zaal zullen zich minder snel bekommeren om een goed uitgevoerde overgang. Het gaat erom dat ze denken: ‘dit is een leuk nummer.’ Zowel de mensen voorin als achterin de zaal moeten een goede avond hebben. Je moet dus goed opletten. Ik drink daarom bijna geen alcohol, daarvan word ik gemakzuchtig.’’

In Naaldwijk klinkt de muziek vriendelijker en meer ontspannen dan in Kwintsheul, waar de muziek harder beukt. Daar is het koel en elektronisch, met flitsende podiumlampen die de toegestroomde tieners in hun element brengen.  Waar Bombastic vooral in de smaak valt bij de volwassenen in het Grand Café, is feestbeest DJ Emiel de smaakmaker bij jongeren in de sporthal. Het plezier dat de artiesten uitstralen is bovenop de muziek en de persoonlijkheid van de dj’s de doorslaggevende factor. Rond een uur of twee overlegt de café-eigenaar van Arida met het personeel. Nog één toegift? Vooruit dan maar! Met een glimlach start Zwaartman de volgende plaat. Het zal nog lang zijn laatste niet zijn.