Between The Lines (conceptidee) (2de jaar journalistiek)

Between The Lines (conceptidee) (2de jaar journalistiek)

Between The Lines: een kijkje achter de schermen van muziek.


Innovatief idee, onderdeel van Vrije Ruimte
Door Maartje Groenen & Mathijs van Eeten
Verbredingsassessment 2016

Het concept

Dit innovatieve concept helpt het achterliggende verhaal bij een (stukje) (pop)muziek te visualiseren en te concretiseren. Wanneer de maker van een liedje een verhaal te vertellen heeft, is het voor de lezer makkelijker dat verhaal meteen aan het liedje gekoppeld is.

Met Between The Lines (BTL) keer je het liedje binnenstebuiten, door alle sporen van losse verhalen te voorzien of aan bepaalde delen informatie toe te voegen. Een audiospoor kan zo eigen tekstballonnetje krijgen, eventueel met foto’s of zelfs een heel kader en er kunnen zelfs hele artikelen en fotoseries aan worden verbonden.

Achter alles zit een verhaal en dit innovatief idee is gemaakt om die verhalen op te graven, te verduidelijken en beter bereikbaar te maken voor de doelgroep.

Toepassing

Het concept kan worden toegepast op het web van een muziekblad of artikel in het muziektijdschrift als toevoeging van een geschreven stuk. De lezer kan dan doorklikken (op het web) of een QR-code scannen met zijn telefoon om doorverwezen te worden naar de app/webapp van dit concept.

BTL is bedoeld voor muziektijdschriften en muziekbladen. Met hun netwerk is het makkelijker artiesten te bereiken voor deze app, waardoor je zowel bekende als minder bekende artiesten kunt bereiken. Veel magazines en bladen zoeken manieren om hun print interessant te houden en grijpen daarbij naar het internet. Denk aan het Virtual Reality programma van The Guardian, maar ook het gebruik van sociale media (Twitter, Facebook, Snapchat, Periscope). Dit concept is een andere manier om de lezer te betrekken bij een artikel en het verhaal interessanter te maken.

Verdienmodel

Bij BTL wordt er gebruik gemaakt van een betaalmuur. Als je een abonnement hebt bij een aangesloten tijdschrift, is het concept gratis. Zo niet, dan kun je een abonnement afsluiten bij het concept zelf. Dan praten we over € 50,- per jaar. Zonder lidmaatschap is dat € 2,50 per stuk. Een abonnement op het concept is dan voordeliger (1x per maand een nieuw artikel = 24 producten per jaar. Abonnees: € 2,08 per product of los: € 2,50 per product). Voor studenten is er een studentenlidmaatschap van € 40,- per jaar.

Wat moet de journalist doen?

Om aan deze verhalen te komen kan de journalist in de basis hetzelfde te werk gaan als anders. Hij spreekt relevante bronnen, in de meeste gevallen de maker van een liedje zelf. Het verschil is wel dat de journalist meer bronmateriaal nodig zou kunnen hebben om te publiceren. De makers zullen dus bepaalde stukken muziek of foto’s moeten vrijgeven, waar de journalist het verhaal omheen kan bouwen. Denk bijvoorbeeld aan de muziek zelf, foto’s die zijn gemaakt tijdens opnamesessies of beelden uit de jeugd van de songwriter, omdat hij daar een liedje op heeft geïnspireerd. Maar het belangrijkste is dat bepaalde delen van het geluid in goede kwaliteit, het liefst los, moeten kunnen worden geleverd. Een journalist kan veel materiaal zelf verzamelen, maar dit soort materiaal kan het beste origineel zijn en daarom door de makers zelf worden geleverd.

Om BTL echt goed uit te voeren, moet er software worden ontworpen om als tool te worden gebruikt. Die is van de buitenkant vergelijkbaar met bestaande tools. Zo bestaan er al tools waarin in tijdens het afspelen van een filmpje tekstballonnetjes verschijnen met toelichtende informatie. Het verschil met dit innovatieve concept is dat dit kan worden gedaan bij een audiotrack, die er meer uitziet als een afspeelprogramma van muziek, bijvoorbeeld Soundcloud. De journalist kan op een desgewenst moment in het nummer media toevoegen om zo een verhaal te vertellen. Dat kunnen foto’s zijn of meer een geschreven verhaal.

De journalist, vast of freelance, meldt zich binnen de app aan als auteur van het blad waar hij voor werkt. Op die manier komt er bij zijn artikel een creditline met ‘door [naam journalist] van [naam tijdschrift]’ te staan. Dit zorgt er daarnaast ook voor dat niet iedereen zomaar nummers kan uploaden, om een grote hoeveelheid spam/ongepaste uploads te voorkomen.

Uitwerking: hoe zien zo’n verhaal eruit?

De uitwerking van het idee kan op verschillende manieren vorm krijgen. Een paar voorbeelden die in de praktijk kunnen plaatsvinden en qua vorm eventueel kunnen worden gecombineerd:

Voorbeeld 1: Het idee achter dat stukje muziek

Band X maakt van die charmante, ambachtelijke rockmuziek. Mensen vinden de band sympathiek, omdat de leden zo goed samen spelen en gezellig met elkaar omgaan. Daarom besluit de band de eerste single gezamenlijk op te nemen. Dat houdt in: wel losse sporen, maar geen losse partijen en weinig overdubs, gewoon in een keer het liedje op de ‘tape’ zetten. De band heeft een goed liedje geschreven, maar is met name in de uitvoering boven zichzelf uitgestegen. Wat vooral opvalt is de creativiteit en originaliteit van de gitaarpartij. Wat blijkt: de gitarist had het helemaal niet zo bedoeld. Tijdens minuut 2:23 breekt zijn G-snaar en die is net essentieel voor het uitvoeren van zijn solo, een halve minuut later. Wat moet hij doen? De band zit er zo lekker in dat hij het niet over zijn hart kan verkrijgen de boel stil te leggen. Hij pakt in alle haast een nieuwe snaar van het krukje naast hem, waardoor zijn biertje omvalt, op zijn gitaar. De situatie verergert. De muziek valt stil op zijn spoor, is bij de opnames te horen en dan begint zijn gitaar rare geluiden te maken. De gitarist gebaart dat de rest niet moet ophouden met spelen. Hij besluit de solo met zijn vijf overige snaren te spelen op zijn krakende gitaar. Het hele karakter het liedje verandert, maar het blijkt een meesterlijke ‘vondst’ die het liedje een uniek karakter geeft. Het mooiste is nog dat op de opname goed te horen is hoe het ‘mis’ gaat. Een mooi verhaal, dat met alle geluiden kan worden aangevuld.

De muziekjournalist die de band interviewt krijgt de muziek in losse sporen en kan zo afzonderlijk de gitaarpartij aan de lezer laten horen. In de tekst verwerkt hij het verhaal van de gitarist en de andere bandleden, waarbij hij de tekst verdeelt over de verschillende momenten van het muziekspoor. Dat doet hij door tekstballonnetjes te plaatsen over de track. Lezers kunnen zo lezen en luisteren tegelijkertijd en desgewenst de muziek pauzeren.

Voorbeeld 2: Het verhaal achter de tekst

Singer-songwriter X is een evergreen. Hij maakt al jaren de mooiste liedjes en besluit bij zijn 40-jarige jubileum als artiest een album te maken over zijn kinderjaren, waar het voor hem allemaal begon. Daarin bezingt hij zijn jeugd zoals het voor hem voelde. Hij zingt over het spelen bij de molen in het dorp en de hond van de buren die nooit een vlieg kwaad deed. De man doet graag een interview met een popjournalist, want hoewel hij de sfeer prachtig weet te vangen in zijn liedjes, zou hij ook graag de verhalen in een uitgebreide vorm kwijt willen.

De journalist schrijft ze op en krijgt een paar fotoboeken mee uit de jeugd van de artiest. Hij krijgt toestemming de muziek te publiceren en plaatst de tracks waar de meest interessante verhalen bij horen in de software. Vervolgens schrijft hij het verhaal uit. Wanneer de zanger zingt over de hond van de buren, verschijnt er een foto van de het dier bij het hek met een stukje tekst en een uitnodiging om verder te lezen. Wanneer de lezer daarop klikt krijgt hij het hele verhaal over het dier te zien, dat hij vervolgens rustig kan uitlezen. Bij een paar momenten in zo’n liedje heeft de luisteraar/lezer/fan de mogelijkheid zich verder te verdiepen op een manier die meer neigt naar een ‘totaalervaring’ dan dat de tekst en het liedje los van elkaar zouden staan.

Doelgroep

De doelgroep bestaat voornamelijk uit lezers van muziektijdschriften en muziekliefhebbers. Ze willen meer weten over hun favoriete artiest, zich meer verdiepen in muziek en/of iets meer leren over muziek. Het grootste deel zal bestaan uit midden- tot hoogopgeleide mensen tussen de 18 en de 50 jaar. Ze voelen zich comfortabel in het gebruik van digitaal en internet.

Kritische vragen

Veroorzaakt deze manier van publiceren geen ingewikkelde rechtenkwesties?

De maatschappij die de rechten in handen heeft moet natuurlijk wel akkoord gaan met het publiceren van (delen van) de muziek van de desbetreffende artiest. Daarom zou het goed kunnen dat dit concept makkelijker kan worden gebruikt bij ‘kleinere’ artiesten die nog onafhankelijk zijn van een platenlabel, maar als je de app combineert met het netwerk van de redactie van een magazine zijn grotere artiesten vaak makkelijker te bereiken. Deze interviews en een dergelijke app kunnen bijdragen aan een extra stukje publiciteit waar de artiest, platenmaatschappij of een management van kan profiteren. Meer achtergrond en diepgang in de vorm van mooie verhalen bij een liedje kan ervoor zorgen dat lezers zich meer verbonden gaan voelen met de artiest.

Wat voegt dit concept toe? De lezer kan het desbetreffende nummer ook aanzetten en het artikel erbij pakken.

Natuurlijk is het concept vrij basic van de buitenkant. Het ziet er niet ingenieus uit, maar dat is juist de kracht ervan. Ja, de lezer kan die zelf ook min of meer door te lezen over bijvoorbeeld een moment in een liedje waarop iets gebeurt en hij kan dat moment zelf terugluisteren. Maar dit concept maakt het veel makkelijker, omdat het allemaal in één keer kan en het er visueel aantrekkelijk uitziet, met name wanneer beeldmateriaal aan het verhaal wordt toegevoegd. Alle informatie is gebundeld in een app.


 

Commentaar van professionals

André Dodde, hoofdredacteur Musicmaker

“Om een muziekblad interessant te houden voor lezers, moet je aansluiten bij dat wat op dit moment een hit is. Internet en digitaal werken hoort daar zeker bij.”

Het tijdschrift of de website?

“In het verleden was print heel belangrijk, maar door de komst van internet is dat uiteraard minder geworden. Toch zijn de meeste bladen die de crisis (kredietcrisis 2008, red.) hebben overleeft nu aan het groeien. Bladen hebben een mate van rust. Je hebt iets in handen en dat geeft een ander gevoel van kwaliteit. Muzikanten vinden het ook leuker om voor een blad geïnterviewd worden. Er zit een soort mojo aan een echt papieren blad.”

“Musicmaker heeft het blad echt nodig om te kunnen bestaan. Websites over muziek zijn er genoeg. Om je te onderscheiden, is een blad belangrijk. Ik denk dat er nog heel lang een plek voor bladen blijft, net als voor vinyl. Rust en authenticiteit is nog steeds belangrijk, ook voor de nieuwe generatie. Hoe je iets tot je neemt, bepaald wat je tot je neemt. De luisterervaring van een MP3 is heel anders dan die van een plaat. Dat geldt ook voor tijdschriften en daarom is het een goede markt om in te investeren. Meer verdieping en meer verbondenheid.”

Is het belangrijker om te investeren in de print of in het web?

“Je kunt beter investeren in papier dan in de website. Je kunt op je website extra content bieden, maar het is geen vervanging. Het bereik van internet is wel groter.”

Wat vind je van Between The Lines (BTL)?

“Voor een blad als Musicmaker is Between The Lines zeker een leuke toevoeging. Het geeft de muzikant een kijkje achter de schermen van hoe een nummer tot stand is gekomen. We doen zoiets wel eens in een interview, maar dit is natuurlijk een veel makkelijkere manier. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen: luister deze Bowie nummers op verschillende sporen op de Musicmaker website. Dat is te gekke content. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je het simpel houdt, overzichtelijk en eenvoudig voor lezer. ‘Even snel’ kijken.”

Algemeen of gespecialiseerd?

“Ik denk dat dit voor de gewone popjournalist too much is, om iedere plaat die je recenseert op verschillende sporen te zetten. Voor de fan van een bepaalde band is het leuk om van je favoriete nummers dan een dergelijke productie te zien, maar voor de gewone popjournalistiek is het een stapje te ver. Voor Musicmaker, waar je als journalist laat zien dat je alle details uitzoekt, zou dit echt heel tof zijn.”

Bekende of onbekende namen?

“Grote namen trekken natuurlijk veel lezers, maar wij proberen ook de onbekendere artiesten een podium te geven. Dat zou dan voor BTL ook het beste zijn, om te wisselen tussen grote en kleine namen.”


 

Bas van Duren, hoofdredacteur 3voor12 Tilburg

“Hoe het eruit ziet denk ik dat het zeker potentie heeft. Het ontwerp is al vertrouwt voor mensen en het journalistieke gedeelte voegt iets extra’s toe aan de muziek.”

Zijn er ook bezwaren?

“Ik ken een beroemde anekdote van een interview met een componist, volgens mij Friedrich Händel. Een journalist vraagt hem wat hij probeert te vertellen met zijn muziek. Daarop antwoordt Händel: ‘Wacht, dan speel ik het nog een keer voor je’. Ik denk dat je een deel van de artiesten niet zo ver kunt krijgen om over de achterliggende gedachte van (gedeeltes) van een liedje te vertellen. Het is aan de luisteraar om vrij te interpreteren wat de achterliggende gedachte is, vinden ze. Dat geldt zeker niet voor alle artiesten hoor, maar het speelt zeker een rol.”

Wat kan daarvoor een oplossing zijn?

“Heb je wel eens gehoord van het platform Rap Genius? Dat is een site waar fans van hiphopmuziek hun interpratie van een nummer met elkaar kunnen delen. Zo wordt er een database opgebouwd met lijstjes.Fans kunnen stemmen op elkaars teksten en de beste interpretatie komt bovenaan te staan. Dat is een goed concept, ook al kom je er nog niet achter wat het idee van de artiest was. Wat daar nog mist, heeft dit concept wel; een audiospoor waarop je kunt aanwijzen waarover je het precies hebt en het verhaal en de muziek als het ware over elkaar heen lopen.”

Hoe schat je de financiële kansen in?

“Er valt, zeker op internet, niets mee te verdienen. Het zou wel een goede zet kunnen zijn het concept te koppelen aan een tijdschrift waar al voor wordt betaald, maar tijdschriften worden ook steeds minder verkocht. Wat betreft het geld zie ik zo snel geen oplossing.”

Wat kun je zeggen over de doelgroep?

“Ik denk dat het zeker een goede keuze is ook niet-jongeren erbij te betrekken. Het vooroordeel bestaat dat ouderen niet met digitaal kunnen omgaan, maar je moet ze niet onderschatten. Veel kunnen gewoon alles. De apparaten en de software worden niet alleen steeds gebruiksvriendelijker gemaakt, ouderen worden zelf ook steeds handiger met hun vingers.”