De Top 2000 is een lijst van emoties

De Top 2000 is een lijst van emoties

Bekijk hier de originele productie.

Een uitzending van bijna zeven volle dagen tot aan de jaarwisseling, zo’n elf miljoen kijkers en luisteraars en een afspeellijst van tweeduizend liedjes, samengesteld door 4,5 miljoen luisteraars. De Mediaredactie ging opzoek naar de succesformule van de Top 2000. Vandaag deel 1: wat muziek met mensen doet.

De cijfers liegen niet: de ‘lijst der lijsten’ is een groot succes. Wat begon als een jolige manier om de twintigste eeuw af te sluiten, is nu een mega mediaconcept. Ruim drie op de vijf Nederlanders luistert naar de Top 2000 of kijkt naar een van de bijbehorende tv-programma’s. 6,7 miljoen mensen hebben geluisterd en 7,6 miljoen gekeken naar de Top 2000-programma’s op radio en tv in 2009, blijkt uit het meest recente onderzoek naar de manier waarop de doelgroep wordt bereikt.

Platforms
De afgelopen vijftien jaar is de Top 2000 uitgegroeid tot een compleet media-evenement met meerdere programma’s op verschillende platforms. Naast de radio-uitzending die tijdens de feestdagen 159 uur integraal doorgaat, zijn door heel het land popquizen en luistersessies, al voordat het programma wordt uitgezonden. Half december, voor de lijst wordt uitgezonden, spelen Nederlandse artiesten klassiekers uit de lijst tijdens Top 2000 In Concert. Tijdens het radioprogramma zendt de televisiezender NPO 1 Top 2000-a-go-go uit en ook dat wordt goed bekeken.

Het marktaandeel van Radio 2 stijgt explosief tijdens de Top 2000.
Het marktaandeel van Radio 2 stijgt explosief tijdens de Top 2000. Bron: www.rab.nl.

Zowel het radio- als het televisieprogramma is bedoeld voor het hele gezin. Op de radiomarkt is de Top 2000 is daarentegen vooral marktleider bij vijftigplussers en niet zo zeer bij jongeren. Jaarlijks stemmen er wel steeds meer jongeren (tien tot dertig jaar). Inmiddels zijn dat zo’n 4,5 miljoen mensen. Bijna één derde van de stemmen kwam dit jaar van personen jonger dan dertig jaar. Dat zijn er twintig procent meer dan vorig jaar, laat NPO Radio 2 weten op hun website.

De Top 2000 top 10. Bron: nporadio2.nl

De Top 2000 Top 10. Bron: nporadio2.nl

Emoties
Over dat succesverhaal hebben tientallen geleerden zich gebogen. Zo verscheen in 2011 het boek ‘De muziek zegt alles. De Top 2000 onder professoren’.

Professor psychologie en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg Ad Vingerhoets buigt zich samen met elf andere wetenschappers uit verschillende vakgebieden over die vraag. Vingerhoets is gespecialiseerd in emoties en ziet dan ook dat muziek ‘het meest direct’ emoties oproept. We vinden muziek zo prettig, dat ook verdrietige nummers het goed doen. Volgens Vingerhoets is dat niet het enige. “Ook de tijd van het jaar zorgt ervoor dat we elkaar opzoeken om samen te luisteren.”

Vingerhoets stelt zelfs dat het luisteren naar verdrietige muziek in de lijst ons gelukkig kan maken. Misschien verklaart dat waarom de Top 10, die gisteren bekend werd gemaakt, uit zo veel emotionele liedjes bestaat. De muziek op zich is dus al een aanleiding tot succes, maar Vingerhoets noemt meer factoren. Beluister hier het interview: